7 minut čtení

K nebi hleď!

Nebaví vás hry, v nichž máte na všechno dost času? Kde už nevíte, co byste ještě udělali, než konečně nastane to poslední kolo, poslední tah, poslední splněný úkol? Tak toho se u hry KOMETA bát nemusíte, neboť novinka od německého studia Funtails (Nakrmte Krakena!) vám bude blížící se konec neustále připomínat nejen tématem, ale i mechanismy.

Hry
K nebi hleď!

Na pravěký svět se řídí obří vesmírné těleso, které hrozí vyhladit vše živé. Naštěstí pro přírodu se v pravou chvíli objevují tajemní zachránci, kteří přiloží ruku k dílu, přesněji řečeno do závodu o život právě vylíhlých mláďat. Ta musí dopravit do bezpečí v hlubokých jeskyních. Jejich cesta povede krajinou, kde se střídají nekonečné pláně, žhavé pouště, neprostupné džungle, hluboké vody a propasti plné lávy. A na vás bude tyto zachránce řídit a rozhodnout, která zvířata zachráníte a která… prostě využijete jinak.

Na svérázně ilustrovaných kartách v Kometě naleznete nejrůznější druhy zvířat, od druhohorních ještěrů přes primitivní vačnatce až po mamuty či šavlozubé šelmy. Obrázky jsou velmi půvabné a možná vám připomenou i oblíbené animáky Doba ledová. Herní plán je oproti tomu spíše střídmější, ale zato přehledný, a dřevěné žetony představující zachránce perfektně pasují na jednotlivá pole terénu.

Zachránci se překonají, zvířatům naději dají!

Ve svých tazích budete využívat trojici akcí, vázaných na vaše karty.

Určitě budete začínat líhnutím, tedy určením, které zvíře ze své ruky chcete zachránit. Na herním plánu jsou rozmístěna vedle jednotlivých biotopů i očíslovaná hnízda. Tam se na základě údajů na kartě umisťují zvířata a dané číslo zhruba odpovídá počtu polí, které musí zachránce překonat, než dostane nebohé mládě do bezpečí. Každý zachránce je charakterizován jednou až třemi stopami, které se objevují jak na jeho žetonu, tak na desce, kam se přikládají karty zachraňovaných zvířat. Podle toho snadno poznáte, kdo koho nese. Jakmile se zvíře dostane do bezpečí, přinese vám jednak vítězné body, ale především nějakou výhodu, kterou můžete po zbytek hry využívat.

Druhou možnost představuje pohyb zachránce. Ten se rovněž spouští pomocí karet zvířat z ruky, ale tyto karty musíte pro využití pohybu odhodit (dané tvory tak nezachráníte a nedostanete za ně body). Každá karta vám nabízí dva konkrétní terény (stejné i různé), kam můžete přesunout své zachránce, nebo jeden žolíkový. Zpravidla smíte zahrát pouze jednu kartu pohybu se standardními terény, avšak lze ji doplnit žolíky z dalších karet.

Skryjte se, jak dovedete, než kometa všechno smete!

Symbol terénu znamená, že vybraného zachránce přesunete na sousední volné pole daného druhu. Ale pozor! Jestliže jsou pole vedle zachránce obsazená, můžete za sousední považovat i ta, jež se nachází za těmi obsazenými. Šikovný přeskok vám tak může cestu do jeskyní značně urychlit. 

Poslední možnou akcí je zasloužený odpočinek. Po něm zpravidla sáhnete ve chvíli, kdy už vám v ruce nezbývají žádné karty, zachráněná zvířata totiž musí nabrat síly na další kolo aktivit, případně potřebujete získat silnější karty. Ve hře totiž naleznete dva balíčky – běžné stříbrné karty, jež si dobíráte z balíčku, a vzácnější (a silnější) zlaté, které si naopak vybíráte cíleně z nabídky, kde jsou vyložené lícem nahoru. A nejjistější způsob, jak se k nim dostat, představuje právě odpočinek.

A co vlastně zachráněná zvířata umí? Připravte se na přehršel schopností. Některé z nich jsou jednorázové (odměny za vyložení či záchranu krys z Vánočního ostrova) či dlouhodobé (zebry zvyšují limit karet v ruce, klokani rozšiřují možnost získat lepší karty). Většinu schopností však budete muset aktivovat a na jejich nové použití počkat až po odpočinku. Například raptoři umožňují zahrát při pohybu jednu kartu navíc, ptakoještěři přidávají žolíkové symboly terénů, bobři zkracují vzdálenost mezi hnízdem a jeskyní, a konečně znalci a strážci umožňují přeskakovat určitý typ krajiny, jako by jeho pole byla obsazená.

Konec hry se přiblíží v okamžiku, kdy se dobere určitý počet stříbrných karet (přesné číslo závisí na počtu hráčů). Jakmile k tomu dojde, přestane být k dispozici odpočinek a už je možné pouze karty líhnout nebo používat k pohybu. Když už nemůže nikdo provést nic smysluplného, nastává čas zúčtování vítězných bodů. Ty dostáváte za konkrétní zachráněná zvířata, ale i za splnění určitých bodovacích podmínek (například za sadu karet obojživelníků a plazů či stádo lam). A pro úplnost ještě dodám, že každý z vás má k dispozici jednu velkou kartu hrdiny, jenž mu nejen přidá zvláštní schopnost, ale zároveň i jedinečnou bodovací podmínku, která by měla být zohledněna při vaší strategii.

Radujme se, veselme se, tahle hra nám radost nese!

Herní prožitky z Komety se liší podle toho, kolik hráčů se partie zúčastní. Ve dvou je tempo spíše pomalejší a máte relativně více času připravit si nějaké účinné kombo (třeba bobří bandu, která vám znatelně ulehčí líhnutí, hejno ptakoještěrů, díky němuž budete mít k dispozici řadu žolíků atd). Rychlost hry však lze ovlivnit i tím, zda budete hrát až do prázdné ruky a zcela vyčerpaných zvířat, což povede k masivnímu dobírání, nebo budete postupovat spíše pomalu a s časnými odpočinky. Na herním plánu se rovněž bude pohybovat méně zachránců, což může ztížit přeskoky. Ve čtyřech hráčích bude naopak daleko víc znát neúprosně se blížící dopad komety. S obavami proto budete sledovat stále se zmenšující dobírací balíček a složitě kombinovat, co a jak zahrát. Na herním plánu bude zároveň více zachránců, ale vedle možnosti efektnějších skoků se může docela dobře stát, že vám ostatní zablokují potřebná hnízda a vaše tempo se zbrzdí. 

Kometa vám tedy dokáže v jediné krabici (mimochodem pevné a kompaktní) přinést několik různých druhů herních prožitků, na které budete ještě dlouho vzpomínat. Například na tah, v němž jste šikovnou kombinací karet překonali najednou dvě třetiny plánu. Díky tomu si tato hra najde cestu na mnohem větší počet herních stolů, jen je třeba si promyslet, koho a v kolika lidech pozvete. Kometa se vám však odmění, protože i přes relativně jednoduchá pravidla nabízí širokou škálu možností. A rostoucí počet zachráněných zvířat kolem vašeho hrdiny není jen pastvou pro oko, ale i důvod k pocitu z dobře vykonané práce, resp. odehrané partie.

Text: Václav Pražák


Naposledy přidané

Nahoru