Děti se barev nebojí. Míchají, trhají, přetírají – a z chaosu vzniká kouzlo. Kéž by jim ta odvaha tvořit bez obav vydržela do dospělosti.
Některé děti tvoří, aniž by je napadlo přemýšlet, jestli je to „dost hezké“. Malují modrou trávu, lepí srdíčka na dům a maminka s tatínkem mají jen jedno oko – to společné. Všechno jim dává naprostý smysl. A možná právě proto je jejich tvoření tak osvobozující.
Podle psychologů pomáhá výtvarná činnost dětem rozvíjet jemnou motoriku, soustředění i sebevědomí. Ale hlavně jim dává prostor být samy sebou. V době, kdy mají i pětileté děti diář plný kroužků, je to docela vzácná věc.
A pokud chcete dětem ukázat, že i slavní malíři kdysi začínali s fleky a neposedným štětcem, zkuste sadu Maluj jako mistr od Albi. Každá sada přiblíží jednoho známého umělce – třeba Vincenta van Gogha, Clauda Moneta nebo Fridu Kahlo – a umožní dětem vyzkoušet si jeho techniku vlastní rukou. V balení najdete plátno, barvy, štětec a návod, který krok za krokem vede dítě tvorbou, ale pořád nechává prostor pro vlastní nápady.
Děti si při tom vyzkouší, jak míchat odstíny, co udělá světlo a stín a proč někdy i „nepovedený“ tah štětcem může udělat obraz zajímavější. A vy možná zjistíte, že i doma se dá strávit odpoledne, které má větší hloubku než další kreslený film.
Každý, kdo někdy hlídal děti pracující s výtvarnými pomůckami, ví, že trpělivost je klíčová. Štětce padají na zem, barva je všude (včetně stropu), lepidlo skončí na psovi a nůžky neustále mizí v rukou mladšího sourozence. Jenže bez toho drobného chaosu se tvořit prostě nedá. Kreativní tvoření s dětmi je někdy náročné, ale přináší radost – a často i smích. Perfektně uklizené prostředí sice existuje, ale jakmile se snažíte ho udržet, z procesu zmizí radost — a nakonec i samotná kreativita.
Míchat barvy, sledovat, jak se tempery proměňují, když se do nich přidá kapka vody nebo trochu bílé, je pro děti malý zázrak. Ještě větší, když zjistí, že vodovky se na navlhčené čtvrtce rozlévají jako živé, splývají a vytvářejí snové obrazy. A když přes zaschlou vrstvu přetřou další barvu, vznikne z toho úplně nový obraz.
Takové experimentování s barvami učí, že i „nepovedený“ tah štětcem může být začátek něčeho zajímavého. A že někdy stačí přidat trochu vody, vyměnit štětec nebo se prostě nechat vést barvou. Kreativní tvoření pro děti není o výsledku, ale o samotné cestě.
Nemusí to být dokonalé. Dětské výtvory mají kouzlo právě v tom, že jsou jejich.
Dopřejte jim prostor a materiál, ale neříkejte jim, jak má výsledek vypadat. Volné tvoření bez hodnocení podporuje fantazii, sebevědomí i radost z procesu.
Protože při něm děti nejen malují, ale i přemýšlejí, soustředí se, trénují jemnou motoriku a rozvíjí fantazii. A hlavně – mají prostor ukázat, co cítí, aniž by musely mluvit.
Ideálně takový, se kterým to nekončí po jednom odpoledni. Něco, s čím se dá pracovat opakovaně – třeba kreativní sada pro děti Maluj jako mistr, kde máte všechno hezky pohromadě: štětce, barvy, návod i inspiraci. Skvělý tip na tvořivý dárek pro děti všech věkových kategorií.
Když se dítě učí tvořením, zapojuje všechny smysly. Učí se tím, že míchá barvy, zkouší je na různé povrchy, občas něco přetře omylem. A co je nejlepší – vůbec netuší, že se učí.
Možná zjistíte, že když necháte tvořit děti, začne se vám chtít tvořit taky. A i kdyby ne, pořád budete mít doma barevné stopy po temperách a dobrou historku o tom, jak vaše kočka přišla k zeleným pruhům na hřbetě.
Text: Viola Černodrinská Foto: Shutterstock