5 minuta čtení

Učení nemusí být pruda, jděte na to s hrou

Zapomeňte na nudné memorování a sezení nad učebnicemi pod výhružně zvednutým obočím důsledného rodiče. S biflováním je konec. Učení nemusí být nuda – stačí zvolit ten správný způsob a pomůcky.

Kavárna
Učení nemusí být pruda, jděte na to s hrou

Kdo tvrdí, že učení z knih je nudné, a tím spíše pro malé děti, ten se hodně mýlí. Příkladem je vzdělávací koncept Kouzelné čtení, který umožňuje dětem zábavnou formou získat zajímavé a užitečné informace. Stačí, když se lehce dotknou Albi tužkou obrázku nebo textu, a ozve se příslušná informace, zvuk nebo hudba. Zvukové knihy nejen že rozvíjejí jazyk, ale podporují také samostatnost při učení (pozor, možná si zvládnete vypít kávu ještě HORKOU). Dítě si totiž může samo určovat tempo a zároveň si hrát. A během toho rozvíjí jazyk, porozumění a logické myšlení. 


 

Učení jako hra

Ne nadarmo se říká, že když je učení zábavné, jde to samo. S interaktivní učebnicí Čeština hravě z edice Chytrý školák se děti od 6 let seznámí s abecedou, hláskami a slabikami. Kniha je navíc plná veselých ilustrací a zábavných kvízů. 

Sady Škola s hrou – Násobilka hravě nebo Slovní druhy hravě zase promění český jazyk a matematiku v interaktivní dobrodružství, kde se pravidla a fakta stávají součástí hry. Děti se učí jazyk pomocí příběhů a her, což je mnohem efektivnější než memorování pouhých pravidel. Výsledkem jsou pevné základy, bez kterých se při dalším studiu neobejdou. Formou kvízů, herních karet nebo soutěží si děti přirozeně osvojí novou látku bez pocitu, že se učí (kéž bychom my měli takovou možnost, když jsme byli malí).

Učení v pohybu

Pro rozvoj dětí je pohyb zásadní. A to ve všech směrech. Děti ve věku 3–6 let by měly mít alespoň tři hodiny pohybu denně, zatímco děti a dospívající ve věku 6–18 let alespoň hodinu. Pohyb však může být nejen zdravý, ale hlavně zábavný – a když se spojí s učením, vznikne parádní kombinace. Zkuste třeba skákací násobilku, kde každé správné číslo znamená výskok, nebo hravý diktát, při kterém děti běhají pro slova ukrytá po bytě či zahradě, musí je opsat a pak z nich složit větu nebo rovnou odstavec. A co takhle domácí hra na barvy? Kdo první najde tři modré věci? Pohyb pomáhá soustředit se, odbourává stres a navíc – zkuste si třeba říct abecedu pozpátku v klidu na gauči. Těžké, že? Teď to zkuste při chůzi a uvidíte, jak mozek začne spolupracovat.

Společné objevování světa

Děti si nové věci nejlépe zapamatují, když si je mohou samy osahat, prozkoumat a vyzkoušet. Díky praktickým úlohám a hravým experimentům děti vidí souvislosti a učí se přirozeně – aniž by si vlastně uvědomovaly, že se učí. Místo klasického výkladu zkuste projektové výzvy – třeba vypěstovat rostlinu z avokádové pecky a sledovat, co se s ní děje den po dni. Nebo experimentovat s magnety a zjistit, co všechno přitahují. A co teprve výprava do přírody! To je nekonečný zdroj otázek i odpovědí: Proč má šiška jiný tvar než kaštan? Jak daleko doletí semínko pampelišky? 

A co nového chystáme?

Pokud máte doma malého počtáře nebo někoho, kdo si s čísly zatím moc netyká, mohla by vás zajímat novinka Matematika hravě, která vyjde koncem března. Knížka si neklade za cíl dětem nadiktovat pravidla, ale ukázat jim matematiku jako logickou hru, která dává smysl. Když děti pochopí, že i matematické principy mají své místo v běžném životě – ať už při pečení, stavění, nebo plánování cesty –, bude pro ně mnohem snazší si k nim najít pozitivní vztah.

Učení jako společná zábava

Učení může být přínosné i zábavné zároveň. Když se podaří najít správný přístup, stane se přirozenou součástí hry. Děti tak nemají důvod se některých předmětů bát nebo si k nim vytvářet negativní vztah. A co je neméně důležité – klidnější budete i vy, rodiče. 

Text: Viola Černodrinská Foto: Archiv Albi


Naposledy přidané

Nahoru