V červenci se konečně dočkáme českého vydání Frosthavenu, největšího a nejrozsáhlejšího deskoherního projektu, který kdy byl přeložen do našeho jazyka. Stejně jako v případě Gloomhavenu na vás v krabici čeká více jak 15 hrdinů, ale zároveň pouze šest – respektive sedm – jich je na začátku hry zpřístupněno pro hraní. Koho si vybrat? Třeba napoví následující článek…
Za nejsnazší postavu pro začínající hráče označili autoři právě inoxského tuláka. Jedná se poměrně vyváženého hrdinu, který si poradí jak nablízko, tak na dálku a snese i nějakou tu ránu. Specialitou tuláka je řada jeho déletrvajících schopností a možnost ovlivňovat jejich efekty zkracováním, či naopak prodlužováním jejich trvání.
Vlajkonoška je typickým „tankem“, tedy postavou, jejíž hlavní rolí v družině je, nechat do sebe mlátit. Zvládá ale i disciplínu, které se říká „crowd-control“ – díky svým četným útokům s plošným efektem zvládá oslabit či vyřadit celé skupiny nepřátel najednou. Když k tomu připočteme možnost přivolávat pomocníky v podobě praporů, které poskytují nezanedbatelné bonusy vlajkonošce samotné i dalším členům její družiny.
Valrathská smrtonoška je křehkým, ale pohyblivým členem družiny, který disponuje velice efektivními útoky na dálku. Jejím hlavním trumfem v rukávu však jsou stíny, které může rozmisťovat na herním plánu. Stíny samy o sobě nic nedělají, smrtonoška se ale mezi nimi za pomoci svých karet dokáže přesouvat, nebo skrz ně dokonce zaměřovat nepřátele.
Zatímco smrtonoška odvede duše padlých do zásvětí, nekromantka si vypůjčí jejich nehybná těla. Jak už její jméno napovídá, tahle aestherka se specializuje na oživování padlých těl. Dokáže přivolat celé zástupy kostlivců a dalších pomocníků, ale daní, kterou za to platí, je často její vlastní zdraví. Sama přitom není příliš odolná, a tak se musí na své pomocníky hodně spoléhat, ať už jde obranu nebo o útok.
Skokan patří mezi nejkomplexnější ze startovních postav. Základem hry za tuto třídu hrdiny je dovedné přepínání mezi rychlým a pomalým režimem. Drtivá většina efektů na kartě skokanových schopností rozlišuje mezi efekty pro rychlý a pomalý režim. Zatímco v pomalém režimu skokan získává žetony času, v rychlém je naopak spotřebovává, a tak se balancování těchto dvou režimů stává hlavní starostí skokanova hráče. Když jej ale ovládnete, budete na bojišti rozsévat zkázu jako nikdo jiný.
Snad ještě náročnější je balancovat dvě podoby trýznitelské dvojí tváře. Nejenom, že se navzájem vylučují, každá má navíc své karty schopností, které se nedají použít pro druhou podobu. A změnit podobu lze jen jednou za kolo (a to ještě jen za pomoci daného efektu). Výhodou je větší verzatilita daná výběrem z větší nabídky karet a schopnost efektivně likvidovat cíle zblízka i zdálky (za předpokladu, že zrovna máte správnou podobu). Skutečně dvojí tvář ovládnout je však výzva i pro ty nejzkušenější hráče.
Frosthaven vychází v červenci a přináší více než 200 hodin příběhové kampaně.
Autor: David Rozsíval