Co má společného auto bez zpátečky, důlní kolos vážící jako stádo slonů a model, který zvládne i plavání? Možná víc, než byste čekali. Vybrali jsme pět kuriózních aut, která pobaví malé šoféry i jejich rodiče – a přidali pár věcí, které nás baví.
Myslela jsem si, že auta mě budou brát tak maximálně ve chvíli, kdy budu zoufale hledat volné parkování u školky. Ale pak přišel syn. A s ním období, kdy slovo „auto“ zaznívalo asi dvacetkrát častěji než „máma“, ať už šlo o bagr, hasičský vůz, nebo popeláře. Takže jsme v tom jeli. A jedeme dodnes.
Abych se v tom světě dobře orientovala a byla schopná odpovědět na všetečné otázky, začala jsem si dohledávat zajímavosti. A hele, svět aut je plný kuriozit. Tady je pět z nich.
Rozměry: 137 × 104 × 120 cm | Váha: 59 kg
Tohle legendární miniauto vzniklo v 60. letech ve Velké Británii na ostrově Man. Vypadá, jako že mu v továrně zapomněli vyrobit zbytek od předního sedadla dál ke kufru. Vejde se do něj opravdu jen jeden drobný dospělý, kufřík a deštník. Motor má objem 49 cm³ a maximální rychlost 45 km/h. A pozor, Peel P50 nemá zpátečku – řidič musí auto obrátit ručně pomocí zadního madla. V roce 2010 se Peel P50 zapsal i do Guinnessovy knihy rekordů.
TIP NA AKTIVITU: Postavte doma z krabic „vlastní“ miniauto a vyzdobte ho samolepkami z knížky Doprava. K tomu třeba přečtěte knížku Bagr Mates – menší, ale stejně milovaný stroj.
Délka: 20,6 m | Šířka: 9,87 m | Výška: 8,16 m | Hmotnost: 360 tun
Kolos z Běloruska je největší a nejtěžší nákladní automobil na světě. BelAZ 75710 dokáže převézt 450 tun nákladu, což je asi tolik, kolik váží sto slonů. Má dva naftové motory s výkonem dohromady přes 8500 koní. Je určený pro těžbu v obrovských dolech a při maximálním zatížení spotřebuje desítky litrů nafty za hodinu. S obyčejným osobákem na silnici byste proti němu vypadali jako angličák.
TIP NA HRU: Doprava v kostce – která děti seznámí s různými dopravními prostředky – a možná je překvapí, kolik toho mají společného vlaky, traktory i vzducholodě.
Rok výroby: 1955 | Cena: 135 milionů eur (cca 3,3 miliardy Kč)
Tento unikátní model byl vyrobený pouze ve dvou exemplářích. Jméno nese po konstruktérovi Rudolfu Uhlenhautovi. Auto v roce 2022 překonalo všechny dosavadní rekordy v aukční ceně – do té doby bylo nejdražší Ferrari 250 GTO. S maximální rychlostí přes 290 km/h byl v 50. letech supermoderní Mercedes vlastně „auto z budoucnosti“. Dodnes je symbolem elegance, technických inovací a nedosažitelného luxusu.
TIP NA NAROZENINY: Takový kousek si asi domů pořídí jen někdo, kdo má v garáži kromě dalších aut, tryskáče a sady motorek i soukromého mechanika. My ostatní si vystačíme s Auta párty setem nebo balónky s auty a stroji – nezruinují vás a radost bude obrovská.
Hmotnost: 3085 kg | Výkon: 587 koní | Baterie: 116 kWh
Novinka z roku 2024 patří mezi největší a nejtěžší osobní SUV na trhu. Jde o plně elektrickou verzi legendární „géčkové“ třídy. I přes svou váhu zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Baterie váží sama o sobě více než půl tuny! Přesto je auto schopné projet těžkým terénem a v interiéru nabízí špičkový luxus.
TIP NA DÁREK: Když už jsme u těžkých strojů – Balónek Hasičský vůz (a k ní klidně i kostým) rozhodně potěší každého, kdo má rád červená auta s majákem, v našem případě i s příběhem.
Výroba: 1961–1968 | Max. rychlost na vodě: 11 km/h | Na silnici: 110 km/h
Německý Amphicar byl jediným masově vyráběným obojživelným autem na světě. Modelu se vyrobilo kolem 4000 kusů a většina zamířila do USA. Motor umístěný v zadní části auta poháněl zadní kola nebo lodní šrouby a dal se tak během pár vteřin změnit z auta na člun. Dodnes je to oblíbená rarita a některé kousky jsou stále funkční.
TIP NA CESTU: Pokud míříte s dětmi k vodě nebo na výlet, nezapomeňte Hru do auta a k ní i lahev na vodu. Vodou sice neprojedete, ale aspoň budete mít vše sladěné.
Ať už slavíte, cestujete, nebo jen obcházíte další autíčko náhodně „zaparkované“ na podlaze, jedno je jisté – svět aut jen tak neomrzí. A kdo ví – třeba bude jednou váš potomek řídit něco, co překoná všechny světové rekordy. U nás zatím vede plastový bagr s odřenou lžící a samolepkou na střeše. Ale je to náš hrdina. A parkuje zásadně v koupelně.
Text: Viola Černodrinská Foto: Getty Images, Archiv Albi