5 minuta čtení

Jak se dělá hlavolam?

V Albi distribuujeme celou spoustu různých hlavolamů pro všechny, kteří si rádi namáhají mozek a testují zručnost svých rukou. Sada hlavolamů Puzzle Club Cast, které jsme uvedli v březnu, je však pro nás speciální – jsou totiž prvními, které vznikly exkluzivně pro Albi a nikde jinde na světě je tak nekoupíte.

Hry
Jak se dělá hlavolam?

Jak takový hlavolam vzniká? Na to odpovídají samotní autoři – Bruno Hémon (EspessoPack4U) a Maja Dziwok (Double Trouble).

Espresso

Původní nápad byl navrhnout hlavolam kulatého tvaru. To není až tak běžné. Většina hlavolamů je založená na krychlových nebo obdélníkových tvarech. A já jsem chtěl využít možnosti otáčení. Takže jsem začal jako obvykle – skicami na papíře.

Poměrně rychle se nápad vyvinul a přibyly vícevrstvé prvky. Ale samozřejmě, aby byl hlavolam zajímavý, potřeboval jsem omezující otvor. Něco dostatečně velkého, aby bylo možné dovnitř zasáhnout, ale zároveň dost malého, aby to byla výzva.

V tomto bodě se objevil nápad s kávovým kelímkem. Design mých hlavolamů je pro mě velmi důležitý – musí mít jasné a rozpoznatelné téma. Rád dávám každému jedinečný vzhled. Jakmile mám téma, usnadňuje mi to dokončení návrhu.

Poté jsem musel najít správnou úroveň obtížnosti. A kreslení na papír už nestačilo. Takže jsem začal návrh vytvářet v mém oblíbeném 3D modelovacím softwaru. Navrhl jsem jej tak, abych mohl krok za krokem zopakovat všechny pohyby od výchozí pozice až po vyjmutí prvního dílu. Zkoušel jsem různé varianty – některé byly příliš jednoduché, jiné neřešitelné – a nakonec jsem se ustálil na jedné.

Posledním krokem bylo přejít k 3D tiskárně. První prototyp nebyl špatný, ale bylo potřeba doladit přesnost. Několik pokusů sem a tam – a bylo hotovo. Moje espresso bylo připravené! Pěkným bonusem je, že hlavolam lze hrát jako skládací i rozkládací, což znamená dvojnásobnou zábavu.

Líbí se mi tento design s jedinečným vzhledem. Úroveň obtížnosti je podle mě tak akorát – rozhodně výzva, ale zvládnutelná. A finální výsledek vypadá skvěle!

Pack4U

Původní nápad byl navrhnout skládací hlavolam, založený na trochu neobvyklé „kleci“. Poměrně rychle jsem se ustálil na tvaru čísla 4 a přidal jsem k tomu dílek ve tvaru písmene U. Abych ho mohl nabídnout jako dárek: Pro tebe! (For You!)

Hrál jsem si s tím ještě trochu víc. Tvar U se mi líbil a rozhodl jsem se tento koncept ještě více rozvinout. Nakonec jsem se rozhodl pro čtyři různé dílky ve tvaru U. Rozhodně tedy šlo o hlavolam Four U! (slovní hříčka se 4 a U a „for you“ – pozn. překl.) Měl jsem své téma a – jako vždy – jakmile mám téma, mohu dokončit návrh správným způsobem.

Chtěl jsem hlavolam střední obtížnosti, aby ho bylo možné nabídnout jak hlavolamovým nadšencům, tak i začátečníkům. Také jsem chtěl, aby výsledný tvar připomínal klasickou krabičku. Uvnitř mohou být otvory, ale zvenku by nemělo být nic patrné.

Zkoušel jsem různé tvary a nakonec jsem se rozhodl pro tento návrh s pěknou sekvencí pohybů k vyjmutí prvního dílku. Mimochodem, i tento hlavolam lze hrát jako skládací a rozkládací, takže zábava je dvojnásobná.

Posledním krokem bylo vytvoření prototypu na mé 3D tiskárně. Tenhle se povedl hned napoprvé! Nabídl jsem ho jako dárek několika lidem ve svém okolí – a viděl jsem, že byl skvěle přijat!

Double Trouble

Jako celoživotní fanoušek hlavolamů jsem byla vždy fascinována mozkolamy, obzvlášť těmi mechanickými. Během studií architektury jsem pracovala na různých návrhových projektech a v určitém bodě mě napadlo spojit své dovednosti se zájmy – a vytvořit vlastní hlavolam. Ukázalo se, že je to opravdu zajímavá výzva, téměř jako řešit hádanku z opačné strany – místo hledání řešení jsem musela vymyslet samotný problém.

Od začátku jsem měla jasnou představu: vytvořit hlavolam složený ze dvou propletených labyrintů, které do sebe zapadnou – a pak se od sebe oddělí. Celý proces znamenal spoustu testování a pokusů i omylů, než se podařilo převést myšlenku do reality. Jednou z nejtěžších částí bylo přistoupit k návrhu nejen jako tvůrce, ale i z pohledu řešitele – aby hlavolam byl poutavý a zároveň náročný.
Po mnoha úpravách a opakovaném ladění se konečná verze konečně zformovala. Byl to náročný proces, ale vidět výsledný produkt ožít bylo velmi naplňující.

Autoři: Bruno Hémon a Maja Dziwok


Naposledy přidané

Nahoru