Falešné e-shopy na dětské botičky i oblečení. Šidí statisíce lidí měsíčně, policie nezavřela jediný
25.05.2019
Čtení pro radost
Podvodníkům na internetu se skvěle daří. Boty, oblečení i zázračné pilulky. Falešných obchodů jsou u nás stovky, přesto policie nezavřela jediný. ČOI je bezmocná.
Je to naprosto absurdní. Česká obchodní inspekce eviduje 600 podvodných e-shopů, kde vám strhnou z karty víc peněz, než čekáte, a zboží navíc nikdy neuvidíte. Často jde o firmy, jejichž majitele nelze dohledat. Jak to, že na weby je v dnešní době policie krátká?
Na to přece nikdo neskočí?!
Do takového obchodu jsem se dostal z čisté zvědavosti, když mi Google nabízel v kontextové reklamě stále dokola zázračné hubnutí (proč já?). Překvapený, že takové weby ještě existují, jsem na banner klikl a nevěřícně si pročítal články, v nichž na první pohled falešný doktor slibuje zázračné a bleskové hubnutí. Vždyť dneska se ani na heřmánkový čaj nesmí napsat, že je uklidňující, a už vůbec se nesmí tvrdit, že tahle bylinka pomáhá proti zánětům. Tak proč to podvodníkům s teplou vodou stále prochází?
Trošku jsem si zapátral a na webu České obchodní inspekce našel seznam vybraných podvodných webů. Potěšilo mě, že o tom ví, ale jak to, že nezakročí? Mluvčí Jiří Fröhlich mi to vysvětlil: ČOI eviduje 600 takovýchto webů. Jednala i s policejním prezidiem a předala policii seznam, ta ale do dneška nezavřela ani jediný.
Na lep se chytí statisíce
Tak pozor, kupodivu jde většinou o boty a oblečení. Předem se za tuto hypotézu omlouvám všem genderovým aktivistům, ale není to proto, že jsou hospodyňky méně počítačově gramotné než muži? Nebo snad jen ženy více nakupují? Těžko říct.
Podle ČOI jde o opravdu velká čísla. Svůj seznam černých ovcí alespoň zveřejnila na internetu a Seznam.cz prý podle toho blokuje výsledky vyhledávání. Každý měsíc se eviduje až 100 tisíc dotazů na podezřelé weby. Jen pět procent uživatelů i přes varování pokračuje v „nakupování“. Jenže ke smůle ČOIky to takhle nefunguje. Uživatelé si do vyhledávače nenapíšou adresu scientificnewsforyou.com/420/nutresin-m-med/gps/. Na e-shopy se dostávají přes hypertextové odkazy a hlavně přes placenou inzerci, v mém případě přes Google Ads. Navíc ne všechny odkazy z aktuálního seznamu jsou na Seznamu blokovány. A Google to neřeší vůbec, zvláště pak v prodeji inzerce.
Proč ty lumpy tedy nepochytají?
Protože boží mlýny melou tak pomalu, až nenamelou vůbec nic. ČOIka mi vysvětlila, že podvodníci mají osvědčené fígle. Zahraniční domény, jako například com, policie těžko dohledá. Hodně obchodů jsou maskované čínské subjekty. Běžné jsou navíc neustálé změny majitelů, adres, rušení i převody firem. A když už se začal prošetřovat e-shop z Brna, obchod zákazníkům rychle vrátil peníze, takže nebylo co stíhat.
To všechno je hlavně legrační v souvislosti s novou směrnicí na ochranu autorských práv, kterou nyní schválila EU. Provozovatelé sociálních sítí tak budou brzy povinni dopředu aktivně odhalovat nepravosti ve svém obsahu. Každé slovíčko.
A jak to tedy funguje?
Třeba na zmíněné adrese
scientific bla bla... na vás vyskočí Český lékařský portál. Tváří se jako seriózní lékařský web, který by mohla provozovat Vinohradská nemocnice. Hned v nadpisu ale zjistíte, že jde o Pouze potvrzené informace! Slibem nazarmoutíš, že? Nechybí fotka doktora z fotobanky a celé to odkazuje na průlomovou léčbu českého profesora Bruno Matějáka (odborník na molekulární biologii), který samozřejmě neexistuje. Nechybí falešné citáty šťastných pacientů a lákání na to, že už přes 14 tisíc uživatelů kúry za 28 dní zhublo v průměru 14 kilo – bez jakékoli námahy, bezpečně a bez jojo efektu. Moc se mi líbí i fotka s popiskou Paní Ivana Telčická (37 let) z Liberce je jednou z prvních osob z Česka, které prošly metamorfózou s Bioveliss Tabs. Stačí zapátrat na internetech a je jasné, že zmíněná metamorfovaná paní je z fotobanky Shutterstock.
A jako třešnička na závěr je sloupek vpravo, kde všechny motivační „články“ vedou na jednu stránku, na níž se profesor Matěják chlubí několika prestižními oceněními a hlavně zázračným produktem, který tady prodává.
Pozoruhodné je taky to, že na
lehce jiné adrese je úplně identický web, kde je ale „jmenuji se prof. Marek A. Štěpán a jsem vědec“s jinou fotobankovou fotkou, ale stejnými texty. Jen Google a Bůh ví, kolik jich na internetu je.
A tak je to se všemi šmejdy a fake news. Jsme v tom sami. Buďme obezřetní a zamysleme se, než koupíme první botičky, které nás na internetu praští do očí. I když jde o výhodnou koupi.
Text: Jan Strmiska Foto: GettyImages